• PROGRAMA

Įsitvirtinus šalies filmų platinimo rinkoje, gimė „Vasaros kino“ fenomenas

Tauro kalnas, Lukiškių kalėjimas, Islandijos gatvė, Barbakano kalno papėdė, pieva greta Vingio parko tilto, Fabijoniškių stadionas – kino seansams neįprastos Vilniaus vietos, kuriose šią vasarą, tikėtina, pirmą kartą miesto istorijoje, buvo rodomi filmai. Net 18 tūkstančių žiūrovų sutraukę vos šeši „Kino pavasario“ projekto „Vasaros kinas“ nemokami lauko seansai įrodė, kad ši iniciatyva vilniečiams reikalinga, pratęsia festivalį, suteikia netikėtą patirtį ir daro jų miestą dar gyvesnį.

„Leidome žiūrovams balsuoti, kokius filmus jie norėtų matyti „Vasaros kino“ seansuose. Mūsų nuostabai, laimėjo tie, kuriuos aktyviausiai žiūrėta ir „Kino pavasario“ metu. Kaskart kelių tūkstančių vilniečių sulaukta ir „Vasaros kine“. Vadinasi tų filmų potencialas dar neišnaudotas, o lauko seansai yra tai, ko žmonėms reikia, leidžiant vasaros vakarus mieste“, – sako projekto vadovas Konradas Kazlauskas.

Ir tai nevieninteliai „Kino pavasario“ filmų seansai šią vasarą: projektas „Kino karavanas“ per tris šiltuosius mėnesius apkeliavo 17 miestų, kur surengė 35 nemokamus seansus, pritraukusius dar virš 10 tūkstančių žmonių. Visą vasarą, populiariausias „Kino pavasario“ juostas po atviru dangumi rodė barai „Platforma“ (Vilnius), „Youngs' Club“ (Vilnius), „Lizdas“ (Kaunas), „Rąžė“ (Palanga), „Zuikio daržas“ (Nida), kino teatras „Naglis“ (Palanga). „Kino karavano“ žiūrovų kasmet vis daugėja, kaip ir vietų, norinčių visą vasarą savo lankytojams organizuoti kino seansus, ypač kurortuose, suteikiant poilsiautojams alternatyvią pramogą.

Seansas Barbakano papėdėje (Tautvydo Stuko nuotr.)
Seansas Barbakano papėdėje (Tautvydo Stuko nuotr.)

Kino platinimas – išplėstinė „Kino pavasario“ veikla

Šis vasaros kino fenomenas – pasekmė, kuomet prieš penkerius metus „Kino pavasario“ organizatoriai išplėtė veiklą, tapdami kino platintojais, ir ėmė ieškoti originalių būdų tuo užsiimti. Ilgainiui įkurta dukterinė kompanija „Kino Pavasaris Distribution“ įsitvirtino kaip vieną plačiausių autorinio kino repertuarų Lietuvoje siūlantis kino platintojas.

Kasmet „Kino Pavasaris Distribution“ įsigyja platinti daugiau nei 20 filmų, tarp jų ir lietuvių filmus („Šventasis“, „Išgyventi vasarą“), kuriuos tiek „Kino pavasario“ metu, tiek jam pasibaigus, rodo visoje Lietuvoje. Platinimo kompanijos įkūrimas leido išplėsti ir „Kino pavasario“ žemėlapį – šiemet festivalis vyko net 19-oje miestų, ateinančiais metais miestų skaičių planuojama didinti, nes atsiranda vis daugiau įstaigų, kurios turi galimybę rodyti kiną dideliame ekrane.

Platinimo veiklos vadovė ir programos sudarytoja Aistė Račaitytė sako, kad festivalio metu platinami filmai sulaukia daugiausia žiūrovų dėmesio, tampa populiariausiais, bet tai nereiškia, kad nukenčia kiti festivalio filmai. „Platinami filmai užima penktadalį programos, kuri rodoma visoje Lietuvoje. Kita dalis – arti šimto filmų, taip pat labai kruopščiai „Kino pavasario“ programos sudarytojų atrinktos juostos, kurių, pasibaigus festivaliui, galimybių pamatyti paprasčiausiai nebelieka, todėl jų seansai yra labiausiai medžiojami.

Kartais tokiuose festivaliuose kaip Venecija tenka pažiūrėti penkias dešimtis filmų, kad atrastumei tuos penkis, vertingiausius atvežti Lietuvos žiūrovams. Bet tikrai ne visi jie tiks platinti. Tai gali būti labai geras ir aktualus kinas, tačiau ne festivalio kontekste, komercinių filmų repertuaruose, jis turi riziką pasimesti. Tad platinimui ieškoma aukštos meninės vertės autorinio kino su didžiausiu žiūrovų potencialu“, – darbo užkulisiais dalijasi A. Račaitytė.

Platinimui filmų A. Račaitytė ieško ne tik didžiuosiuose kino festivaliuose, bet vis dažniau ir kino mugėse. Kaip pavyzdys – japono Hirokazu Kore-edos filmas „Vagiliautojai“ („Shoplifters“), kurį A. Račaitytė, pasitarusi su kolegomis, nusprendė įsigyti festivaliui platinti, pamačiusi tik jo ištrauką Berlyno kino festivalio metu vykstančioje mugėje. Tik po kelių mėnesių šis filmas laimėjo Kanų festivalio pagrindinį prizą – „Auksinę palmės šakelę“. Šiemet tas pats nutiko su Pietro Marcello filmu „Martinas Idenas“ („Martin Eden“) pagal garsų Jacko Londono romaną tuo pačiu pavadinimu: jis 2020-ųjų „Kino pavasariui“ buvo įsigytas dar vasarą Italijos kino mugėje, o štai praėjusią savaitę paaiškėjo, kad jis laimėjo milžiniškojo Toronto kino festivalio pagrindinę konkursinę programą.

Kadras iš filmo MARTINAS IDENAS (rež. Pietro Marcello)
Kadras iš filmo MARTINAS IDENAS (rež. Pietro Marcello)

„Didėjanti konkurencija tarp platintojų, pats kino platinimo verslo modelis verčia veikti labai greitai ir pirkti filmus dar jų kūrimo stadijoje. Tada turi kliautis filmo scenarijumi, režisieriaus talentu ir reputacija, savo ir kolegų kompetencija ir pan.“, – tęsia A. Račaitytė.

Greta tradicinio platinimo kito teatruose, tokie projektai kaip „Vasaros kinas“, „Kino karavanas“ arba internetinė kino platforma „Žmonės Cinema“ ir „Telia“ išmaniosios televizijos videonuoma tampa perspektyviomis alternatyvaus kino platinimo formomis, leidžiančiomis žiūrėti gerą kiną Lietuvos gyventojams ištisus metus, jiems priimtinomis sąlygomis.

25-ojo festivalio naujienos

2020 m. kovo 19–balandžio 2 d. vyks jubiliejinis 25-asis „Kino pavasaris“, kurio repertuaras jau po truputį atskleidžiamas. Festivalyje bus galima išvysti šių metų Kanų kino festivalio laureatą – Bong Joon-ho filmą „Parazitas“ („Parasite“), islando Hlynuro Palmasono dramą „Balta, balta diena“ („White, White Day“), kuriame pagrindinį vaidmenį sukūręs aktorius Ingvaras Sigurdssonas Kanų „Kritikų savaitėje“ ir Transilvanijos kino festivalyje buvo apdovanotas kaip geriausias. Taip pat bus rodoma Karlovi Varų kino festivalyje specialų žiuri paminėjimą ir FIPRESCI prizą pelniusi ispano Jono Truebos istorija „The August Virgin“.

Šviežiausia naujiena iš prestižinių Venecijos ir Toronto kino festivalių – italų istorinis filmas „Martinas Idenas“ („Martin Eden“), kuriame pagrindinį vaidmenį sukūręs Luca Marinelli pripažintas geriausiu aktoriumi Venecijoje, o Toronte filmas pelnė pagrindinį prizą. Daugiau naujienų – netrukus.

„Vasaros kino“ galerija